Fremtidens scanning
Der har været forskellige løsninger til at hjælpe kunder med at gennemføre deres transaktioner på egen hånd i mange år. Selvscanning med specielle enheder er blevet et almindeligt syn i alle de store butikker. ICA, Coop og Citygross er tre eksempler på kæder, der var tidlige brugere af teknologien i deres større koncepter.
Omkostningerne har gjort det svært for små butikker at følge med. En enkelt håndscanner kan koste flere tusinde svenske kroner og oven i købet er der et dyrt system og en lademulighed. Det er også svært at justere antallet. For at ingen kunde skal gå tabt, skal butikken optimere til det maksimale antal samtidige kunder.
Selvscanning på kundens mobiltelefon
Nu er det en helt anden tid. Selv budgettelefonerne har udviklet sig de seneste år med fantastiske kameraer. Teknologien er også udviklet, så det er muligt at køre hele programmet på en webside. Det gør HonestBox f.eks. Det betyder, at kunden ikke behøver at downloade en app. I stedet scanner kunden blot en såkaldt QR-kode for at komme i gang.
Når den er startet, kan kunden scanne en stregkode, en QR-kode eller blot søge og klikke på skærmen. Hvilken kunderejse, der er mest hensigtsmæssig, er påvirket af, hvor den bruges. I en butik med 10.000 produkter er stregkoder bedst. Gårdbutikker foretrækker måske at arbejde med billeder. Isenkræmmeren har noget at vinde ved at bruge QR-koder. Mange vælger at kombinere alle varianter.
Teknologien fungerer lige så godt til ubemandet handel som et supplement i bemandede butikker. De kunder, der vælger ikke at bruge teknologien, får kortere køer takket være, at andre kunder kører med deres telefoner. Den erhvervsdrivende får et bedre gennemløb og mister ingen kunder, som ellers ville blive afskrækket af køerne. Det er et win-win koncept for alle parter.
En håndfuld tusinder for at komme i gang
Som tidligere nævnt er omkostninger en af de vigtigste grunde til at se på Scan&Go. Ofte er det et spørgsmål om en håndfuld tusinde for at komme i gang og hundrede om måneden for at holde det i gang. Det svarer i mange tilfælde til udgiften til en enkelt håndscanner, hvis funktion den erhvervsdrivende også skal betale.
Alt dette sagt, er de dedikerede terminaler ergonomisk bedre i situationer, hvor kunder vil handle efter mange varer. Håndtaget gør faktisk en forskel. Hvis du skal scanne mere end en håndfuld forskellige varer, er det bedre at bruge tilpassede enheder i stedet for Scan&Go. I så fald er det nemmest og billigst at have kasseapparater. Det holder antallet af enheder og dermed omkostningerne nede.
Uanset hvilken løsning du vælger, kan HonestBox hjælpe dig. Vi kan godt lide Scan&Go, men forstår, at der er situationer, hvor andre muligheder er bedre. Især for større butikker kan vores ekspres kasse være et bedre alternativ end en Scan&Go-løsning. Hvis du er interesseret, eller bare har spørgsmål – så tøv ikke med at tage kontakt til en snak.